分野:シェイクスピア研究、19世紀英国大衆文化・大衆演劇史 | |||
シェイクスピア受容史研究の大きな空白を埋める書物−待望の復刊! スタンリー・ウェルズ編・解説 19世紀のシェイクスピア・バーレスク集成 全5巻 Nineteenth Century Shakespeare Burlesques |
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●19世紀に英米で流行したシェイクスピア・バーレスク戯曲選集 19世紀の英国において、バーレスク、特にシェイクスピアの諸作品をモチーフにしたそれは大衆の高い人気を集め、その全盛期を創出しました。 その作品は筋立て、登場人物、台詞をシェイクスピアの有名劇から引用しつつ、当時の社会批判、権威ある劇団への嘲笑、有名俳優の身振りや台詞回しの模倣、駄洒落、言い換え、ミュージックホールの流行歌、有名なオペラ歌曲などをふんだんに盛り込み、秀でた風刺的精神で、あるいは風刺より大衆の笑いを優先する純粋な娯楽を目指したものでした。 1810年、まず出版物として発表されたJohn Poole 作の'Hamlet Travestie' の好評が契機となり、その後、多くの作品が書かれ、1830年代には、興行的にも大成功を収める作 品も含めかなりの数のバーレスクが上演されます。ロンドンにはバーレスク専門の劇場が何軒も現れ、有名な台本作家も輩出、この時代を代表する俳優Frederick Robsonも主な活躍の場とし、また当時アメリカにさえ、その文化風俗の影響が及んだことが知られています。 しかし当時上演された台本の多くは散逸・紛失し、現存する資料は極めて稀少とされ、その最良の作品に見られる高い洞察力、優れた創造性の再評価の機会を妨げていました。 本書は、シェイクスピア研究において斯界を代表するStanley Wellsが、この分野の最も重要なコレクションを有するShakespeare Memorial Library of the Central Referenc e Library Birminghan) などの収蔵資料を中心に、バーレスク全盛期の諸作品を年代別に 構成して収録した貴重な戯曲アンソロジーで、1970年代に英国で刊行されて以来長く絶版となっていました。当時の上演台本をト書き、衣装や演出指示も含め新組みで再現している本書には、各巻毎に編者による詳細な解説(第1巻に総合解説と序文)、書誌、注記が付載されています。また今回の復刊を記念し、特別にStanley Wellsの書き下ろし新序文が寄稿されます。 演劇史、文学史のみならず、台詞、舞台、衣装、流行歌など、各作品に表現された当時 の社会・政治状況、時事情報または大衆風俗を知る上でも、社会文化史研究に多様な視 ◆推薦文◆ 19世紀のイギリスでは、ロマン派の詩人や批評家が中心になって、シェイクスピアの神格化を行った。シェイクスピアは比類を絶した大作家で批判の余地など認められない存在と見なされるようになったのである。『シェイクスピア・バーレスク集成』は、こういう傾向に水をさす動きもこの時代のイギリスにはあったことを、我々に教えてくれる。バーレスクにおいては、シェイクスピアは崇拝ではなくて戯画化や揶揄の対象として捉えられているからである。しかし、実はバーレスクもまた対象への並々ならぬ関心によって支えられているのであり、その意味で神格化とバーレスク化とは表裏一体の現象だと言える。 ■各巻内容明細■ Vol. 1: John Poole and his Imitators (c. 270 pp) Preface & Introduction by Stanley Wells ( c. 30 pp) Hamlet Travestie, in Three Acts with Annotations by Dr. Johnson, Geo. Steevens and Other Commentators (1810), by John Poole Romeo and Juliet Travesty, in Three Acts (1812), by Richard Gurney Richard III Travesties, in Three Acts, with Annotations (1816), by William By King Richard III Travesties, A Burlesque, Operatic,
Mock Terrific Tragedy, in Vol. 2: Maurice Dowling (1834) to Charles Beckington (1847) (337pp) Introduction by Stanley Wells (9 pp) Othello Travestie: An Operatic Burlesque Burletta, in Two Acts (1834), by Maurice Dowling Romeo and Juliet: ‘As the Law Directs’ An Operatic Burlesque Burletta, in On e Act (1837), by Maurice Dowling King John (with the Benefit of the Act), A Burlesque in One Act (1837), by Gilbert Abbot A’Beckett Macbeth Modernised, A Most Illegitimate Drama, but
Formed on a Foundation of Greatness, and Diversified with Songs of the
Most Original Words, but No Means Rummio and Juddy; or, Oh, This Love! This Love! This Love!, a Serio- Comic- Prrodi-Tragedi-Fracal Burlesque, in Tow Acts (1841), by Horace Amelius Lloyd King Richard Ye Third (1844), by Charles Selby Hamlet the Dane; A Burlesque Burletta in Two Acts (1847), by Charles Beckingto n Vol. 3: The High Period: Francis
Talfourd (1849) to Andrew Halliday (1859) Introduction by Stanley Wells (14 pp) Macbeth, Somewhat removed from the Text of Shakespeare, in Two Acts (1847, etc.) by Francis Talfourd Additional Songs and Choruses (1858) for Talfourd’s Macbeth Hamlet Travestie, A Burlesque in Two Acts (1849), attributed to Francis Talfourd Shylock or The Merchant of Venice Preserved, An Entirely New Reading of Shakespeare (1849, etc.), by Francis Talfourd Perdita or the Royal Milkmaid, being The Legend upon which Shakespeare is supposed to have founded his Winter’s Tale, A New Original Buresque (1856), by William Brough Romeo and Juliet Buresque; or, The Cup of Cold Poison, A Burlesque, in One Act (1859), by Andrew Halliday Vol. 4: The Fourth Phase:
F. C. Burnand, W. S. Gilbert and others (1860-1882) Introduction by Stanley Wells (17pp) Julius Caesar Travestie, A Burlesque in One Act (c.1861), by An Amateur A Thin Slice of Ham Let!! Cut for Fancy Fare, in which the original much-disputed text is re-arranged, condensed, and amended, also the extremely disgusting denouement ameliorated & consequently rendered more palatable to the fastidious taste of the present refined age, by ‘The Cooer-up of “Duck’s Motto” (Anon. c. 1863) Antony and Cleopatra; or His-tory and Her-story in
a Modern Nilo-metre (1866), The Rise and Fall of Richard III; or, A New Front to an Old Dicky, A Richardsonian Burlesque, (1868), by F. C, Burnand Rosencrantz and Guildenstern, A Tragic Episode, in Three Tableaux, founded on an Old Danish Legend, (1874), by W. S. Gilbert Orlando Ye Brave and Ye Fayre Rosalynd; Or ‘As You
Lump It’, a Comycke Pastorale, Hamlet, or Not Such a Fool as He Looks, A Burlesque
for Amateur Performance (1882), Vol.5: American Shakespeare Travesties (1852-1888) (317 pp) Introduction by Stanley Wells (6 pp) Hamlet, Prince of Denmark, An Old Play in a New Garb,
in Three Acts (1852), by Ye Comedie of Errours, Glorious, Uproarous Burlesque,
Not Indecorous nor Censorous, Much Ado About a Merchant of Venice, from the Original
Text ? A Long Way (1868), Hamlet the Dainty, An Ethiopian Burlesque on Shakespeare’s
Hamlet (c. 1870), Othello; A Burlesque, as performed by Griffin and Christy’s Minstrels, at The Opera House New York (c. 1870) Hamlet Revamped, Modernized and Set to Music, A Travesty
Without a Pun! (1879), Katharine: A Travesty (1888), by John Kendrick Bangs |